Kontrolki w samochodzie nie zawsze oznaczają problemy. Mają za zadanie informować nas o ewentualnych awariach lub nieprawidłowym działaniu pewnych funkcji samochodu. Gdy zapali się któraś z nich nie powinniśmy od razu wpadać w panikę. Paląca się kontrolka samochodowa nie musi oznaczać wizyty u mechanika i wielkich kosztów związanych z tą wizytą.
Niegdyś kontrolki dotyczyły tylko funkcji samochodu dzisiaj jest ich zdecydowanie więcej i przekazują kierowcy bardziej złożone informacje. Warto jednak wiedzieć co oznaczają, aby w porę rozpoznać poważniejszą awarię. Sam kolor kontrolki może nam sygnalizować jak poważny jest dany problem, jakiej dotyczy funkcji i podpowiada jak powinniśmy się zachować. Chwilowe zapalenie się którejkolwiek kontrolki może oznaczać test danego komponentu. Wyróżniamy trzy grupy kontrolek, które charakteryzują się odpowiednim kolorem podświetlenia: zielone i niebieskie to kontrolki informacyjne, żółte lub pomarańczowe to kontrolki informacyjno-ostrzegawcze i ostatnie, czyli czerwone to kontrolki ostrzegawcze.
Jak wspomnieliśmy wcześniej zielone i niebieskie kontrolki należą do grupy informacyjnej i nie oznaczają nic groźnego dla kierowcy samochodu. Gdy w naszym aucie zapali się kontrolka w którymś z tych kolorów oznacza to, że nasz samochód działa sprawnie i wszystkie potrzebne funkcje są załączone. W głównej mierze dotyczą one oświetlenia zewnętrznego naszego samochodu. Mogą włączyć się również gdy włączony jest system wspomagania parkowania, asystent pokonywania wzniesień, tempomat lub zasygnalizować, że system działania poduszek powietrznych jest sprawny. Działają również przy włączonych światłach mijania lub włączonym kierunkowskazie.
Zielona lub niebieska kontrolka to dobry znak – możesz być pewien, że wszystko w Twoim samochodzie działa tak jak powinno.
Zapalenie się żółtej kontrolki na desce rozdzielczej auta może oznaczać poważniejsze problemy, ale wcale nie musi skończyć się awarią i wizytą u mechanika. Kontrolki w kolorze żółtym i pomarańczowym to kontrolki informacyjno-ostrzegawcze. Maja więc za zadanie informować i ostrzegać kierowcę o nie właściwym działaniu lub niedziałaniu podzespołów, o kończących się płynach eksploatacyjnych oraz zmianach zachodzących w pojeździe lub jego otoczeniu. Kontrolek w tych kolorach jest wiele, ale chcielibyśmy się przyjrzeć bliżej jednej z nich. Jest nią kontrolka z symbolem żółtego lub pomarańczowego silnika, czyli check-engine.
Wśród żółtych i pomarańczowych kontrolek występuje jedna, która tak naprawdę powinna skłonić nas do większego działania. Mowa tutaj o kontrolce check-engine, która oznacza błędy w działaniu podzespołów samochodu. Check-engine, a konkretnie awaria silnika dotyczy awarii systemów wtrysku lub awarii w systemie elektronicznym sterowania silnika. Może również dotyczyć awarii cząstek stałych lub świec żarowych. W obu tych przypadkach czeka nas wizyta u mechanika. W momencie zapalanie się tej kontrolki nasz samochód może przejść w tryb awaryjny. Po przełączeniu na ten tryb straci część mocy i będziemy mogli poruszać się ze zdecydowanie mniejszą prędkością maksymalną. Kontrolka pojawia się, gdy któryś z czujników wykryje błąd. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Zdecydowanie nie powinniśmy ignorować kontrolki check-engine. Najlepiej udać się do serwisu i wykonać kontrolę, by upewnić się, że to żaden poważny problem, który może doprowadzić do większych kłopotów gdy go nie rozwiążemy. Czasami, w niektórych przypadkach istnieje możliwość, że kontrolka zgaśnie sama lub wyłączy się po odłączeniu źródła zasilania, jakim jest akumulator. Fachowcy nie polecają zastosowania takiego rozwiązania problemu. Zdecydowanie odradzają też kasowanie błędu i kontynuowanie jazdy, ponieważ może to się skończyć poważną i kosztowną awarią.
Jedna z ważniejszych kontrolek w kolorze żółtym lub pomarańczowym jest też ta, która sygnalizuje wyłączenie poduszek powietrznych. Najczęściej wyłączamy je przewożąc dziecko na przednim siedzeniu pasażera samochodu. Tak samo często zapominamy włączyć je z powrotem. Jest to dość niebezpieczne, ponieważ gdy miejsce pasażera z przodu zajmie dorosły człowiek poduszki nie zadziałają podczas kolizji lub wypadku samochodowego narażając go na poważne obrażenia.
Kontrolki w tym kolorze pełnia funkcję ostrzegawczą. Na ogół zapalenie się czerwonej kontrolki oznacza natychmiastowe zaprzestanie dalszej jazdy. Często czerwone kontrolki zmuszają nas do zatrzymania się i wezwania pomocy drogowej, ponieważ dalsza jazda pod żadnym pozorem nie jest możliwa. Nie zawsze jednak musi się to kończyć wezwaniem lawety lub holowaniem. Pamiętajmy, że mają one charakter ostrzegawczy i mogą poinformować nas o awarii któregoś z podzespołów, ale nie zawsze tak jest. Przyjrzyjmy się bliżej niektórym z nich.
Czerwony wykrzyknik – mimo koloru ostrzegawczego nie musi wcale oznaczać awarii podzespołów a jedynie zaciągnięty hamulec ręczny. W przypadku gdy hamulec jest zwolniony a kontrolka nadal się świeci wówczas problem może okazać się poważniejszy. Najprawdopodobniejszym scenariuszem jest awaria układu hamulcowego. Co to tak właściwie może oznaczać? W najlepszym przypadku zbyt niski poziom płynu hamulcowego a w najgorszym rozszczelnienie się przewodów hamulcowych lub uszkodzenie pompy.
Do najczęściej wyświetlanych kontrolek w kolorze czerwonym należą: kontrolka informująca o niezapiętych pasach, otwartych drzwiach lub klapie bagażnika. Mimo że są w kolorze czerwonym w tym przypadku nie pełnią funkcji ostrzegawczej tylko informacyjną. Często wymienionym wyżej kontrolkom towarzyszy dźwięk. Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste i można go dokonać natychmiastowo. Wystarczy tylko zapiąć pasy lub ponownie zamknąć drzwi lub klapę.
Następna kontrolka jest dość istotna i zdecydowanie należy używać jej tylko w uzasadnionych przypadkach. Mowa tutaj o czerwonej kontrolce dotyczącej działania awaryjnych świateł w naszym samochodzie. Ta kontrolka również mimo swojego czerwonego koloru pełni funkcję informacyjną, a nie ostrzegawczą.
Ostatnią kontrolką, o jakiej chcemy wspomnieć jest kontrolka informująca o zbyt niskim ciśnieniu oleju silnikowego, zbyt niskim poziomie oleju silnikowego lub zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego. W takim przypadku samochód należy niezwłocznie zatrzymać, chociaż część kierowców mimo tego dojeżdża do najbliższej stacji benzynowej lub warsztatu samochodowego. Oczywiście miejsca te mogą być oddalone najdalej o kilka kilometrów, ponieważ może dojść do bardzo poważnej awarii. Za każdym razem robią to oni na własne ryzyko, którego nie polecamy. W najgorszym przypadku może dojść do zatarcia silnika a właściciel pojazdu zostanie narażony na poniesienie kosztów naprawy z własnej kieszeni, a nie z ubezpieczenia.
Awaria poduszki powietrznej, awaria systemu ABS, awaria układu elektroniki, zużycie klocków hamulcowych – te kontrolki najczęściej zmuszają nas do wizyty w warsztacie samochodowym.
Zapraszamy do przeczytania pozostałych artykułów znajdujących się na naszym blogu a przede wszystkim do przeczytania artykułu, który nawiązuje do świateł w samochodzie. Mamy nadzieję, że znalezione tutaj informacje pomogą Wam określić stopień awarii oraz zakres działań w kierunku jej rozwiązania.
Dojeżdżamy błyskawicznie
do dzielnic Poznania:
Grunwald, Jeżyce, Nowe Miasto, Piątkowo, Rataje, Stare Miasto, Wilda
okolicznych miejscowości:
Swarzędź, Luboń, Komorniki, Skórzewo, Wysogotowo, Przeźmierowo, Baranowo, Chyby, Suchy Las, Owińska, Koziegłowy, Janikowo