Holowanie pojazdu wydaje się czynnością bardzo łatwą, jednak najczęściej wykonywana jest przez kierowców niepoprawnie. Zabezpieczenie pojazdu holowanego jest bardzo ważne, jak i znajomość przepisów, które określają między innymi prędkość pojazdu holującego, czy inne regulacje dotyczące holowania pojazdu. Kierowcy mają wiele wątpliwości co do tej czynności, zastanawiają się, czy holowanie samochodu bez ważnego badania technicznego jest możliwe?
Przeprowadzenie badania technicznego pojazdu jest obowiązkiem właściciela. To on jest odpowiedzialny za to, w jakim stanie znajduje się jego pojazd. Każdy kierowca zobowiązany jest także przepisami prawa do przeprowadzania regularnego przeglądu – niedopełnienie tego obowiązku zagrożone jest karą mandatu. Ten obowiązek ciąży na kierowcach co roku, wyjątkiem są nowe pojazdy, tutaj pierwszy przegląd należy przeprowadzić po 3 latach od pierwszej rejestracji, a kolejny po 5. Auta, które mają 5 lat, podlegają już jak każde inne obowiązkowym badaniom technicznym każdego roku. Chodzi tutaj przede wszystkim o bezpieczeństwo poruszania się po drogach, pojazd o niesprawnym układzie kierowniczym, a może o niesprawnych hamulcach, czy innych nieprawidłowościach sprawia realne zagrożenie na drodze. Prawdopodobieństwo wypadku, czyli zagrożenia dla innych uczestników ruchu znacznie się w takiej sytuacji zwiększa.
Holowany pojazd może być połączony z holującym za pomocą połączenia giętkiego albo sztywnego
Holowanie pojazdu powinno przede wszystkim przebiegać bezpiecznie. Najpierw należy zdecydować czy pojazd holowany ma być połączony z pojazdem holującym na sztywno, czy też połączenie z pojazdem holującym połączeniem giętkim będzie dla nas lepszym rozwiązaniem. Zanim zaczniemy holować pojazd silnikowy, powinniśmy sprawdzić, czy mamy wszystkie niezbędne do tego narzędzia. Najpierw należy podjąć decyzję, czy holowanie pojazdu odbędzie się przy pomocy liny giętkiej, czy też jest stałe. W takiej sytuacji będziemy potrzebować odpowiednich lin. Tutaj bardzo ważne jest, by pojazd holujący i holowany oddzielała odpowiednia odległość. W przypadku połączenia sztywnego przyjmuje się, że ta odległość powinna wynosić do 3 metrów. Jeżeli chodzi o holowanie pojazdu przy połączeniu giętkim np. przy użyciu sznura, powinna być większa i tu odległość między pojazdami wynosi od 4 do 6 m.
Konieczne jest wskazanie innym uczestnikom ruchu, trójkątem odblaskowym pojazd holowany, w ten sposób inni kierujący pojazdami będą wiedzieli, że należy zachować szczególną ostrożność. Konieczność oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany, a konkretnie oznaczenie po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem (lewostronne umieszczenie trójkąta odnosi się do Polski i innych krajów, gdzie obowiązuje ruch prawostronny, w przypadku ruchu lewostronnego, trójkąt umieszcza się po prawej stronie) odblaskowym da innym uczestnikom w ruchu drogowym znać, że jeden pojazd to pojazd holujący, a drugi jest holowany. Co więcej, należy pamiętać, że w przypadku holowania pojazdu, auto holujące ma światła mijania również włączone. Niezwykle ważne jest także, by kierowca w odpowiedni sposób ustawił lusterka boczne – inaczej niż podczas codziennej jazdy, kierujący musi widzieć pojazd holowany oraz to, co się dzieje za nim.
Jeżeli masz wątpliwości co do umiejętności holowania pojazdu, lepiej zostaw to profesjonalistom!
Kiedy podejmujemy się być kierowcą pojazdu holowanego, to nie na nas ciąży odpowiedzialność za przejazd. Pełna odpowiedzialność spoczywa na osobie kierującej pojazdem holującym. Jeżeli decydujemy się poruszać w pojeździe holowanym na połączeniu stałym albo giętkim, nie róbmy niczego nerwowo i pod wpływem chwili, warto poświęcić chwilę i zaplanować trasę przejazdu. Najlepiej jeżeli odbędzie się ona na płaskim, równym terenie. Idealnie jeżeli na drodze nie będzie ostrych zakrętów, a pojazd holujący będzie miał obowiązkowo włączone światła mijania, a wybrana trasa umożliwi poruszanie się ze stałą niezbyt dużą prędkością. Kierujący w pojeździe holowanym znajduje się w lepszej sytuacji, jednak także musi zachować czujność. Koniecznie trzeba pamiętać o zachowaniu odległości, dlatego też należy zachować szczególną ostrożność podczas ustępowania pierwszeństwa pieszym, czy przecinaniu np. torów – lina holownicza w takiej sytuacji może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia innych uczestników ruchu. Unikamy też holowania w okresie dostatecznej widoczności, nie powinno się holować pojazdów po zmroku – najlepsza do tego celu jest wczesna pora, rano – wtedy najczęściej ruch na drodze jest niewielki, a widoczność dobra albo bardzo dobra. Na drodze w obszarze zabudowanym prędkość pojazdów holujących się nie przekracza 30 km h, w terenie niezabudowanym jest to maksymalnie 60 km h.
Pojazd holowany należy pewnie połączyć z autem holującym, nie zapomnij o oznaczeniu go ostrzegawczym trójkątem odblaskowym!
Samodzielne holowanie pojazdu z automatyczną skrzynią biegów „na lince” może okazać się niezwykle kosztowne – uszkodzenie układu automatycznej zmiany biegów nie jest przystosowane do ruchu auta na wyłączonym silniku. Jeżeli decydujemy się na holowanie, kierowca pojazdu holującego powinien sprawdzić dokumenty, zanim zacznie holować samochód – pojazd holowany musi mieć ważne ubezpieczenie OC, żeby mógł poruszać się po drodze. Należy pamiętać, że w przypadku kolizji przy holowaniu pojazdów, czy innego niepożądanego zdarzenia na drodze konsekwencje poniesie nie osoba w pojeździe holowanym, a kierowca pojazdu holującego – co w przypadku braku ważnej polisy OC może być bardzo kosztowne. Jeżeli konieczne musimy holować pojazd w okresie niedostatecznej widoczności, należy zachować szczególną ostrożność, ponadto włączone światła pozycyjne w pojeździe holowanym są obowiązkowe – jeżeli nie działają, zabrania się holowania pojazdu, a już zwłaszcza po zmroku, ponieważ pojazd połączony z pojazdem holującym będzie wtedy mało widoczny, nie tylko dla innych uczestników ruchu, ale także dla kierującego.
Bardzo ważne podczas holowania jednego pojazdu jest to, że masa całkowita pojazdu holowanego nie może być większa niż rzeczywista masa całkowita pojazdu. Pojazd holowany nie powinien więc przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego – mowa tu o wadze pojazdu wraz z paliwem, kierowcą i zawartością bagażnika, jest to suma znajdujących się w pojeździe wag rzeczy oraz osób. Kierowca nie może holować kilku pojazdów, nie jest to możliwe, za wyjątkiem pojazdu członowego.
Każdy pojazd poruszający się po drodze powinien spełnić minimum dwa założenia – mieć ważne ubezpieczenie (tak naprawdę ten przepis dotyczy wszystkich pojazdów, nawet tych, które od lat zapomniane stoją w garażu), oraz mieć ważne badanie techniczne. Przepisy można interpretować na różny sposób, nie da się jednak ukryć, że pojazd holowany porusza się po drodze, wiec nie powinien tego robić bez ważnych dokumentów. Jeżeli więc przeoczyliśmy termin odbycia przez pojazd przeglądu technicznego, holowanie nie powinno być tutaj sposobem na dostanie się do stacji kontroli pojazdów. Jeżeli spotkała nas już taka sytuacja, jesteśmy zmuszeni do tego, żeby poprosić o pomoc specjalistów, którzy posiadają pojazdy przeznaczone do holowania, którzy na lawecie bezpiecznie i zgodnie z prawem przetransportują nasz samochód na wskazany przez nas adres. W ten sposób pozbędziemy się wielu problemów, nie będzie nas interesowało, czy kierujący mający uprawnienie do kierowania pojazdami, może kierować pojazdem holującym, czy zamontowaliśmy linkę holowniczą w sposób wykluczający odczepienie, ominie nas także cały stres w czasie jazdy pojazdem holowanym.
Za kierowcę w sytuacji holowania uznaje się osobę w pojeździe holującym i to na nim ciąży ewentualna odpowiedzialność, za różnorodne zdarzenia drogowe podczas holowania. Jeżeli kierujesz pojazdem z automatyczną skrzynią biegów, pamiętaj, że holowanie na lince nie jest możliwe, wtedy skorzystaj z usług lawety. Możliwość holowania wyklucza potrzebę skorzystania z usług lawety, jeżeli jednak nie czujemy się na tyle pewnie, by wziąć na siebie taką odpowiedzialność, lepiej skorzystać z usług profesjonalistów. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Jesteśmy do Państwa dyspozycji, zachęcamy do kontaktu.
Dojeżdżamy błyskawicznie
do dzielnic Poznania:
Grunwald, Jeżyce, Nowe Miasto, Piątkowo, Rataje, Stare Miasto, Wilda
okolicznych miejscowości:
Swarzędź, Luboń, Komorniki, Skórzewo, Wysogotowo, Przeźmierowo, Baranowo, Chyby, Suchy Las, Owińska, Koziegłowy, Janikowo