Każda awaria samochodu jest dla kierowcy stresująca. Tym bardziej kłopotliwe są te, które uniemożliwiają kontynuowanie dalszej jazdy.
Mamy do wyboru wezwanie lawety lub holowanie przez inny pojazd. Holowanie to czynność, która polega na ciągnięciu jednego pojazdu (niesprawnego) przez drugi (sprawny). Odbywa się to przy użyciu linki holowniczej lub innego połączenia między pojazdami. Jeżeli zdecydujemy się na holowanie bez pomocy lawety, musimy znać podstawowe zasady, które obowiązują w trakcie takich czynności. Z pewnością nie chcemy stwarzać zagrożenia na drodze lub otrzymać mandatu. Pamiętajmy, aby włączyć światła awaryjne w czasie, gdy niesprawne auto znajduje się na drodze.
Warunki i zasady dotyczące holowania pojazdów zostały uregulowane w art. 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Z ustawy wynika między innymi nakaz posiadania włączonych świateł mijania w pojeździe holującym w każdej sytuacji, niezależnie od pory dnia i pogody. Należy też prawidłowo oznakować pojazd trójkątem ostrzegawczym. Nie bez znaczenia jest miejsce, w którym zostanie on umieszczony. Zgodnie z przepisami, umieszczamy z tyłu po lewej stronie ostrzegawczy trójkąt odblaskowy. Jeżeli nie posiadamy trójkąta, możemy użyć żółtego sygnału błyskowego w taki sposób, aby był on widoczny i zrozumiał dla innych użytkowników ruchu drogowego. Holowania pojazdu dokonujmy zawsze w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami. Warto więc wiedzieć, jaki masz obowiązek oznakować holowany samochód osobowy.
Zacznijmy w pierwszej kolejności od kwestii jak oznakować holowany samochód osobowy. Jest ono kluczowe dla kolejnych etapów działania. Pojazd holujący musi mieć cały czas włączone światła mijania. Nie wystarczą światła do jazdy dziennie. Kwestia ta została jasno określona w przepisach. Nie istnieją żadne odstępstwa od tej zasady. Auto, które jest niezdolne do samodzielnej jazdy (czyli auto holowane) musi być oznaczone odblaskowym trójkątem. Aby oznaczenie było zgodne z przepisami, umieśćmy z tyłu po lewej stronie ostrzegawczy trójkąt odblaskowy. Aby oznaczenie było prawidłowe trójkąt musi być umieszczony dokładnie w tym miejscu. Inaczej nie będzie on spełniał wymaganych warunków i sprawi, że nie będziemy uprawnieni do wykonywania holowania.
Możemy skorzystać z drugiej opcji oznaczenia holowanego pojazdu. Mianowicie, pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w taki sposób, aby były widoczne dla innych pojazdów na drodze. Potocznie nazywamy to oznakowanie „kogutem”. Nie próbujmy zastępować tego światłami awaryjnymi. Aby włączyć światła awaryjne jesteśmy zobowiązani podczas gdy auto stoi na drodze. Gdy dodatkowo w trakcie holowania na drodze panuje ograniczona widoczność spowodowana złymi warunkami atmosferycznymi, pamiętajmy aby włączyć światła pozycyjne.
Pamiętaj, aby w trakcie przygotowywania się do holowania, prawidłowo oznaczyć miejsce zdarzenia
Linka do holowania powinna mieć od 4 do 6 metrów długości. Wymagane jest, aby była ona oznaczona czerwonymi i białymi pasami lub czerwoną albo żółtą chorągiewką, która powinna być zawieszona w połowie długości linki. Warto mieć taką linkę zawszę w swoim samochodzie. Bywa bardzo przydatna, a jej koszt jest stosunkowo niski. Jeżeli zdecydujemy się na hol sztywny (drążek holowniczy) to pamiętajmy, że nie powinien mieć więcej niż 3 metry długości. Jego zaletą jest to, że pozwala utrzymywać niezmienną i bezpieczną odległość pomiędzy pojazdami, które biorą udział w holowaniu. Używamy jest przeważnie w przypadku pojazdów z niesprawnym układem hamulcowym, które nie są w stanie dokonać samodzielnego zatrzymania. Jeżeli tylko jeden układ hamulców jest sprawny, możemy holować pojazd silnikowy, ale musimy użyć połączenia sztywnego. Sprawny układ hamowania nie jest potrzebny w pojeździe holowanym, jeżeli jego zawieszenie oparte zostanie o część mechaniczną pojazdu holującego. Popularne są także specjalne taśmy holownicze, które od linek różnią się tym, że są płaskie, szerokie i bardziej wytrzymałe. Ponadto, o wiele łatwiej się je przechowuje. Można je szybko zwinąć i schować. Nie potrzebują dużo miejsca. Wybór połączenia do holowania jest uzależniony też od tego, jaki pojazd holujemy. Motocykl możemy holować za pomocą połączenia giętkiego. Jest to sposób holowania umożliwiający łatwe odczepienie. Natomiast w przypadku innych pojazdów, możliwość odczepienia musi zostać wykluczona.
Dla prawidłowego holowana istotny jest dobór linki
Prędkość pojazdu, który holuje niesprawny pojazd nie może przekraczać 30 km/h na obszarze zabudowanym oraz 60 km/h poza tym obszarem.
Przede wszystkim, w pojeździe holowanym musi znajdować się osoba uprawniona do jego prowadzenia. Wyjątek będzie stanowić sytuacja, w której pojazd holowany jest w sposób, który wyklucza potrzebę kierowania nim. Ponadto, osoba siedząca za kierownicą pojazdu holowanego nie może być w stanie po spożyciu alkoholu lub innych środków odurzających. Natomiast to kierujący pojazdem zobowiązany jest do zasygnalizowania każdego manewru jaki wykonuje. Osoba w pojeździe holowanym ma pozostać bierna. Pojazd holowany zdecydowanie nie może używać świateł awaryjnych.
Odpowiednia linka jest podstawą bezpiecznego holowania
Odległość między pojazdami jest czynnikiem niezbędnym do zachowania bezpieczeństwa i przeprowadzenia holowania zgodnie z przepisami. W przypadku połączenia sztywnego odległość powinna wynosić maksymalnie 3 metry. Natomiast jeśli mamy do czynienia z połączeniem giętkim, to odległość powinna oscylować w granicach od 4 do 6 metrów. Pamiętajmy też o oznaczeniu połączenia. Wyjątkiem od obowiązku biało-czerwonego oznakowania liny i zaopatrzenia jej w żółtą lub czerwoną chorągiewkę są pojazdy jednostek wojskowych podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej. Dla tych pojazdów nie jest konieczne oznaczenie połączenia między pojazdami oraz zachowanie należytych odległości pojazdów.
Problem stanowią pojazdy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Kilku producentów dopuszcza możliwość holowania takich pojazdów, ale tylko na krótkim dystansie i z minimalną prędkością. Większość pojazdów z automatyczną skrzynią biegów może zostać uszkodzona podczas holowania za pomocą innego pojazdu. Silnik, który nie pracuje, oznacza, że sprzęgło zostało pozbawione smarowania. Taka sytuacja powoduje natomiast ryzyko uszkodzenia układu przeniesienia napędu. Jeżeli producent naszego samochodu dopuszczaj holowanie na krótkiej trasie, to nie przesadzajmy z odległością. Bezpieczniej będzie wezwać lawetę niż jeszcze bardziej uszkodzić nasz samochód, w wyniku nie zastosowania się do wskazówek.
Ponadto, możemy holować tylko jeden pojazd jednocześnie. Kategorycznie zabronione jest holowanie więcej niż jednego samochodu. Wyjątek stanowi holowanie pojazdu członowego (czyli na przykład z przyczepą).
Nie można natomiast dokonywać holowania za pomocą pojazdu z naczepą (przyczepą).
Jeżeli znajdujemy się na autostradzie, to jesteśmy zmuszeni do wezwania pomocy. W miejscach takich jak autostrada, holowania mogą dokonywać tylko specjalnie do tego wyznaczone pojazdy. Holowanie odbywa się wtedy tylko do najbliższego wyjazdu albo po prostu do miejsca obsługi podróżnych.
Wielu kierowców słusznie obawia się sytuacji, kiedy to będą zmuszeni stać się kierowcą pojazdu holującego lub holowanego. Nie jest to powód do wstydu. Nie zdarza się to często. Większości z nas nie zdarzy się to nigdy, więc nie mamy w tym doświadczenia. Co ważne, wcale nie musimy tego umieć.
Jeżeli nie czujesz się pewnie – nie ryzykuj. Skontaktuj się z nami. Gwarantujemy profesjonalne holowanie auta na terenie Poznania i okolic w przystępnych cenach.
Dojeżdżamy błyskawicznie
do dzielnic Poznania:
Grunwald, Jeżyce, Nowe Miasto, Piątkowo, Rataje, Stare Miasto, Wilda
okolicznych miejscowości:
Swarzędź, Luboń, Komorniki, Skórzewo, Wysogotowo, Przeźmierowo, Baranowo, Chyby, Suchy Las, Owińska, Koziegłowy, Janikowo